Några minuter av er tid...

När man får en diagnos eller sjukdom, då gör man allt för att få sy mycket information om den som möjligt...
Men vad gör man när informationen inte finns?
Att den är så tabubelagd att det inte finns stöd från andra internetsidor eller bloggar från "vanliga människor"...
Varför är det så?
Jag ska berätta något för er..
För några år sedan träffade jag en tjej, som blev en väldigt fin vän!
Hon stöttade mig genom våran svåra tid när vi förlorade våra pojkar...
Och inte hade jag en aning om att hon genomgick ett helvete själv,
En osynlig sjukdom, en fruktansvärd sjukdom som innebär kronisk smärta, operation på operation...
Och som dessutom är så tabubelagt att "folk" inte pratar om detta...
Men dom som faktiskt lever detta liv, natt som dag...
Vem ska dom kunna vända sig till?
När vännerna tycker det är "pinsamt" att prata om....
Ja, jag pratar om mag och tarmsjukdomar.
Min fina vän Denize lider utav crohns sjukdom.
Crohns sjukdom är en inflammation i mag-tarmkanalen, oftast i nedre delen av tunntarmen och övre delen av tjocktarmen...
Denize är bukopad 6 ggr, och blivit sövd och gjort genomgång av hela mag o tarmkanalen 3 ggr, så kallad kolo o gastroskopi.
Sen gjort 3-4 st koloskopi o rektoskopi med bipsiprov.
Hon Äter medicin mot Crohn som tar bort sitt immunförsvar. Och sjukdomen räknas till en funktionsnedsättning / ett handikapp.
 
Förstå hur fruktansvärt det måste vara att gå igenom detta gång på gång och gå omkring med denna sjukdom o inte ha någon axel att luta sig emot som verkligen VET hur det är....
Denize är knappast ensam om detta, men hon är en riktigt kämpe...
En Crohn Warrior!!

Jag vill att ni tar er några minuter av eran tid, går in på hennes blogg och läser....
Delar vidare så att så många som möjligt kan få del av detta...
Så att någon annan "Crohn Warrior" kan få hjälp och stöd hos Denize..
Som faktiskt VET hur det känns....



🌹Ingen kan göra allt🌹 
🌹Men alla kan göra något🌹

Kommentarer:

1 Edita:

skriven

Styrkekramar till dig! Du är riktig kämpe, både du och din vän Denize! Kramar till er båda! Ni är inte ensama!

Kommentera här: